New Hire interview: Maikel Jansen


New Hire interview: Maikel Jansen
Met een rugtas vol ervaring als systeembeheerder kwam Maikel Jansen op 1 juli 2021 in dienst bij Fortezza IT. De eerste mooie uitdaging lag al voor hem klaar: het opzetten van een nieuw team voor een van onze grote klanten. En die greep Maikel met beide handen aan. Ruim een half jaar na zijn indiensttreding spreken wij hem over zijn ervaringen bij Fortezza en vertelt hij wat hem drijft in zijn werk.
Hoe ben je bij Fortezza terecht gekomen?
“Via LinkedIn werd ik benaderd door een recruiter met de vraag of ik op zoek was naar een nieuwe uitdaging. Daar stond ik wel voor open omdat ik net weg was bij mijn vorige werkgever. Via hem ben ik voorgesteld aan Fortezza. Daarna ging het snel. Binnen twee weken ging het van de eerste kennismaking naar mijn eerste werkdag.
Je koos al snel voor Fortezza. Wat was de doorslaggevende factor?
“Mijn indruk van Fortezza is dat het een bedrijf is dat midden in een flinke groeispurt zit. Dat vond ik erg aantrekkelijk. Het betekent namelijk dat er nog veel uitdagingen zijn om op te pakken, zoals het inrichten van systemen. Door zelf systemen in te richten begrijp je de omgeving beter, dan wanneer je in een compleet gecontroleerde omgeving binnenkomt. Je kan dan buiten de vastgeroeste paden treden en innovaties doorvoeren. Zo voorkom je dat je in een sleur komt en gaat achterlopen.”
Wat was verder jouw eerste indruk van het werken bij Fortezza?
“Vanaf het eerste moment heb ik het gevoel gehad dat ik nodig was. Samen met mijn collega Jeroen vormde ik een nieuw team. Er moesten nog veel zaken geregeld worden, maar daar hadden wij een leuke uitdaging aan. Er werd echt een beroep gedaan op onze improvisatie skills. Voor de rest heb ik ook gemerkt dat Fortezza een hele platte organisatie is. Iedereen kent elkaar en je bent gelijkwaardig op de werkvloer. Je kan ook zo naar de directeur lopen. Dat is anders dan ik bij andere bedrijven heb meegemaakt. Daar kon ik weken bepaalde collega’s niet tegenkomen, omdat die op een andere afdeling werkten. Hier kom ik iedereen elke dag tegen en dat vind ik een stuk gezelliger.”
Hoe ziet jouw werkdag eruit?
“Op dit moment werk ik toegewijd voor één klant. Binnen hun omgeving voer ik routinecontroles uit, bekijk ik vanuit de monitoring of alles nog op orde is en beantwoord ik tweede- en derdelijns vragen. Voor de rest draag ik verbeteringen aan en installeer ik nieuwe software. Dat doe ik binnen een omgeving waar meer dan 540 filialen en 14.000 concurrent users op aangesloten zijn. Wij hebben alles in beheer, van de thin clients en laptops tot de telefoons. Alles moet beheerd, gecontroleerd, ingericht en gemonitord worden. Voor de veelvoorkomende problemen hebben we standaardoplossingen. Af en toe is er een grote storing en dan is het alle hens aan dek! Gelukkig is het systeem redundant uitgevoerd, zodat het altijd goed blijft functioneren. Ook als er een onderdeel uitvalt.”
Waar haal jij het meeste plezier uit?
“Voornamelijk uit de feedback die wij krijgen als er een probleem is opgelost. Het is fijn om te horen dat je goed werk hebt geleverd als je een probleem hebt aangepakt. Wij zijn op dit moment een groot probleem aan het tackelen, waarbij we het aantal incidenten per week al met ruim 93% hebben weten te verminderen. Hier kan ik ook goed een beroep doen op mijn creatief denkvermogen en oplossingsgericht denken. Vanuit het klantperspectief dingen bekijken is essentieel in mijn functie. De feedback die ik daarop krijg is altijd welkom. Laatst ontving ik een fijn compliment dat ik, ondanks de onderbezetting die er op dat moment was, toch de tijd had genomen om telefonisch terugkoppeling te geven in plaats van de koude schouder. Mede door die complimentjes blijf ik mijn werk met plezier uitvoeren!”