New hire interview:
Tim van Groningen
Tim van Groningen volgde een studie in de IT en ging daarna aan de slag bij een servicedesk van een IT-bedrijf. Daar handelde hij de eerstelijns vraagstukken af. Hij wilde zich graag meer ontwikkelen, en begon daarom in februari 2021 als Junior System Engineer bij Fortezza IT. Daar werkt hij op de servicedesk en helpt de eindgebruikers bij vragen en problemen. We spreken Tim bijna een jaar na zijn eerste werkdag.
Bij je eerste IT-baan werkte je op de Servicedesk. Dat doe je bij Fortezza ook. Wat is het grootste verschil tussen de twee banen?
“Bij mijn vorige baan had ik eigenlijk alleen maar telefoondienst. Als de oplossing eenvoudig was, mocht ik de eindgebruiker helpen bij de oplossing. Wanneer hier wat meer tijd in ging zitten, moest ik de vraag doorspelen naar een andere afdeling. Ik wilde mij juist graag verder ontwikkelen in de IT en ook zelf bijdragen aan de probleemoplossing. In mijn functie als Junior System Engineer is dit wel mogelijk. Dat vind ik ontzettend leerzaam.”
Hoe verliep die overgang van alleen maar aannemen naar zelf oplossen?
“Fortezza heeft een vrij uitgebreid onboardingsproces waarbij je wordt ingewerkt. In de eerste dagen heb ik veel uitgelegd gekregen. Maar na een week wilde ik graag zelf meedraaien in de lijn, om te leren door te doen. Dat ging best goed. Ik had natuurlijk nog wel veel vragen, maar ik werd daarin goed geholpen. Daarnaast kwam er een project binnen waarin ik werd meegenomen. Ik mocht al snel op klantbezoek en maakte een inventarisatie. Het was fijn dat Fortezza het vertrouwen in mij had dat ik dit op kon pakken, en dat ze als bedrijf mensen de kans geven te laten zien wat ze in huis hebben.”
Waarom heb je voor Fortezza gekozen?
“Er was een open en vriendelijk contact. Bij het eerste gesprek werden mijn vragen serieus beantwoord. Vrij snel na het eerste gesprek maakte ik al kennis met de CEO en een paar andere managers. Dat maakte het bedrijf ook heel toegankelijk voor mij. Ik werk er nu een aantal maanden en ervaar mijn werkplek als een fijne omgeving. Mensen staan echt voor elkaar klaar en zijn betrokken. Ik werk ook in een heel samenwerkend team.”
Hoe hou je in deze coronatijden contact met je nieuwe collega’s?
“Op de dagen dat ik niet op kantoor zit doe regelmatig een belletje naar collega’s om gewoon even te praten over niet werk gerelateerde zaken. Op kantoor doe je dat standaard wel, maar nu we wat vaker thuiswerken doe ik dat via Teams bijvoorbeeld. Ik doe ook mee met de activiteiten en evenementen die door Fortezza buiten werk worden georganiseerd. Zo zie je ook nog eens nieuwe gezichten.”
Met welke expertise of persoonlijke eigenschap vul jij het team aan?
“Ik heb al ruim 7 jaar werkervaring. Dat is denk ik wel waardevol. Daarnaast vind ik contact met klanten leuk en ben ik erg klantgericht. Ik streef ernaar problemen op een vriendelijke en snelle manier op te lossen. Een goede klantrelatie opbouwen is daarin mijn uitgangspunt. Dit doe ik door mij open op te stellen en goed te luisteren naar de klant.”
Wat is jouw ambitie? Wat is de volgende stap?
“Ik wil heel graag doorgroeien binnen Fortezza. Ik zou graag mee gaan werken op grotere IT-projecten die bij Fortezza binnenkomen. Ook wil ik certificaten halen om door te groeien. Bij Fortezza wordt dat erg gestimuleerd, zolang je maar zelf gemotiveerd bent om je te ontwikkelen.”