Onderdeel van FORTEZZA Groep

  070 327 7281  carriere@fortezza-groep.nl

New hire interview met Roland:

Van sales tot accountmanager en business developer

In mei 2023 is Roland de Rooij als de nieuwe Salesmanager bij Fortezza Data aan de slag gegaan. En dat Roland een man van passie en visie is, bleek al snel. Zijn overstap naar Fortezza markeert niet alleen een nieuw hoofdstuk in zijn eigen professionele leven, maar belooft ook een frisse impuls te geven aan het datateam. In dit interview leren we Roland beter kennen als de salesmanager – accountmanager en new business developer in één, en ontdekken we hoe hij Fortezza in het eerste half jaar van zijn nieuwe baan heeft ervaren. 

Hoe kwam je bij Fortezza terecht?

“Het begon allemaal met Ralph, een voormalige collega van mij. Ralph was al eerder naar Fortezza overgestapt, en regelmatig zag ik zijn berichten over het bedrijf op mijn LinkedIn-tijdlijn verschijnen. Uit zijn posts bleek duidelijk dat hij het enorm naar zijn zin had bij Fortezza en daar de groeikansen vond die hij bij zijn vorige werkgever miste. Dus, toen het voor mij tijd werd om een nieuwe uitdaging aan te gaan, een plek met nieuwe gezichten en frisse ideeën, richtte ik mijn blik als eerste op oud-collega’s die succesvol van baan waren veranderd. Zo kwam ik uiteindelijk bij Ralph terecht, en daarmee ook bij Fortezza.”

Er was geen vacature voor Salesmanager, wel voor Accountmanager. Hoe is dat gegaan?

“Dat klopt, toen ik het gesprek aanging met Fortezza was er een vacature voor de functie van Accountmanager. En hoewel ik bereid was dit als onderdeel van mijn werk op me te nemen, had ik een bredere visie voor ogen. Ik zag mezelf in een combinatierol van Accountmanager, Salesmanager en Business Developer, allemaal samengevoegd in één functie. Daarbij wilde ik nauw samenwerken met het marketingteam. Deze geïntegreerde benadering is precies wat we uiteindelijk hebben gerealiseerd in de rol die ik nu vervul bij Fortezza, ook al hebben sommige werkzaamheden de afgelopen maanden meer aandacht gekregen dan anderen.”

Fortezza heeft vijf business units. Waarom heb je voor data gekozen?

“Mijn interesse ligt vooral bij cybersecurity en data, twee vakgebieden die mij bij mijn vorige werkgever al fascineerden. En die twee werelden kun je ook heel goed combineren. Op dit moment heeft de business unit Data de meeste tractie, en is het ook de afdeling met de meeste groeipotentie op korte termijn. Dus voor mij was het logisch om nu bij Fortezza Data aan de slag te gaan. En ik vond het natuurlijk ook leuk om weer samen te werken met Ralph, die inmiddels is doorgegroeid tot teamlead van de afdeling.”

Wat zocht je in een nieuwe uitdaging?

“Ik zocht naar een middelgrote IT-organisatie, één die groot genoeg is om voldoende groeimogelijkheden te bieden, maar niet zo groot dat het verstikt raakt door bureaucratie. Fortezza sloot perfect aan bij dit plaatje. Een andere factor die meewoog voor mij was de reisafstand; ik geef de voorkeur aan werken op kantoor en wil niet lang onderweg zijn. Belangrijk was ook dat mijn nieuwe werkgever een leidende rol zou spelen in de sector. Ik wilde deel uitmaken van een team met echte expertise en mensen die een duidelijke visie hebben op de toekomst en die deze visie voortdurend ontwikkelen. Al deze elementen vond ik terug bij Fortezza.”

Hoe kun jij groeien binnen Fortezza?

“Bij mijn vorige werkgever had ik de grenzen van mijn groeimogelijkheden bereikt. Daar was de marketing en sales al zo geoptimaliseerd dat daar nog maar weinig in te ontwikkelen was. Bij Fortezza daarentegen zag ik veel meer potentieel om mij verder te ontwikkelen en nieuwe uitdagingen aan te gaan. Hier liggen nog ontzettend veel kansen om de sales en new business, samen met marketing, te optimaliseren.”

Hoe was je onboarding ervaring bij Fortezza?

“De eerste dagen waren gericht op het leren kennen van mijn team en de organisatie. Ik besteedde veel tijd aan persoonlijke gesprekken met teamleden, om te begrijpen wie ze zijn, wat hun expertise is en hoe we het best kunnen samenwerken. Deze fase was belangrijk voor het opbouwen van een sterk fundament voor onze toekomstige samenwerkingen. Uiteindelijk zou ik namelijk in gesprek gaan met klanten en potentiële nieuwe klanten, en dan is het voor mij wel handig om te weten wie ik er voor welke expertise bij moet halen. Jeroen, de directeur van Fortezza Data, nam mij ook gelijk mee op sleeptouw langs bestaande klanten, zodat ik hen ook goed zou leren kennen. Door vervolgens samen met hem aan de slag te gaan met presentaties en offertes, ben ik snel ingewerkt.”

Hoe kijk je terug op je verwachtingen en de realiteit van werken bij Fortezza?

“Mijn verwachtingen over de expertise en professionaliteit binnen het datateam van Fortezza zijn volledig waargemaakt. Ik had van tevoren hele open gesprekken gevoerd met Jeroen, de directeur van Fortezza Data en Mark, de CEO van Fortezza, over waar het bedrijf nu staat op het gebied van sales en new business. En daarin hebben ze mij ook eerlijk verteld wat er al wel is, en wat nog niet. Ik wist dus goed wat ik kon verwachten, ook al zijn er in de praktijk altijd kleine dingen waar je tegenaan loopt. Daar ben ik mijn eerste half jaar dus vooral mee aan de slag gegaan.”

Hoe zou je de sfeer bij Fortezza omschrijven?

“De sfeer bij Fortezza is een gezonde mix van professionaliteit en gezelligheid. Er is een goede balans tussen hard werken en plezier maken. Dit maakt Fortezza een aantrekkelijke werkplek, waar ik elke dag met plezier naartoe ga. Ondanks dat ik zelf veelal samenwerk mijn collega’s van het datateam, probeer ik zelf ook wel echt te connecten met mensen van andere business units. Bijvoorbeeld door aan alle events die Fortezza organiseert, deel te nemen. Ik merk dat Fortezza veel doet om mensen met elkaar te verbinden.”

Hoe sluit jouw karakter aan bij Fortezza?

“Ik zou mezelf omschrijven als gepassioneerd, een eigenschap die ik deel met Fortezza. Het hebben van passie voor wat je doet, vind ik erg belangrijk in mijn rol als Salesmanager. Want als je je werk met overtuiging en met passie uitvoert, dan gaat iedereen om je heen dat merken en voelen. Of dat nu is bij collega’s, klanten of prospects. Als je achter je werk staat, en dat met passie doet, dan weten mensen wat ze aan je hebben. En daarmee zullen ze ook sneller zaken willen doen met mij en Fortezza. Daarom zijn mensen met een gedreven en gepassioneerde instelling, die hun werk met overtuiging en enthousiasme benaderen, perfect op hun plaats bij Fortezza.”